De nieuwe Jezus, Jezus in Egypte… Wilders is zijn naam…

· cultuur, ideologie, religie
Authors

Het verhaal gaat dat tweeduizend jaar geleden God de vader hoogstpersoonlijk zijn zoon naar de aarde zond om zich voor de mensheid op te offeren, ze te verlossen. De waarheid staat ook hier weer op een ander blad. Een joods meisje in bezet gebied werd bezwangerd door een soldaat. In 1945 zouden we Maria bij ons een moffenhoer hebben genoemd. Een vermoedelijk wat sullige timmersmansknecht ontfermde zich over haar en het zoontje Jezus.

Op de een of andere manier ging zoonlief later aan de haal met de revolutionaire boodschap van Johannes, bijgenaamd de doper. Die zijn hoofd moest er af want hij had een overspelige vrouw verraden… Salomé ontving het, dat hoofd.

Jezus zelf belandde uiteindelijk aan het kruis dankzij het volk, een straf bij de Joden slechts weggelegd voor rovers en moordenaars. Tja, … bandieten en extremisten heten ze tegenwoordig.

Dit alles is ook niet zeker, want heeft die Jezus werkelijk geleefd of is dit personage een verzinsel van latere datum? Niets van hem is rechtstreeks overgeleverd, dus het blijft gissen. Niet wat Johannes betreft, onomstreden een historisch figuur.

Het frappante is dat iemand waarover feitelijk niets bekend is kon uitgroeien tot een historische figuur. Wat evangelisten te melden hebben stamt van veel latere datum dan de periode waarin die Jezus geleefd zou hebben. Relevant voor ons is dat Paulus uit waarheid en verdichtsels, die zeker de rondte deden, een sekte wist te creëren waaruit later weer, in de vierde eeuw, een staatskerk groeide. Het christelijk geloof bleek het probate middel om de bevolking waarover de Romeinen heersten, te pacificeren. Dit mechanisme, het geloof, de kerk, de religie, als handlanger van de politieke macht, zien we later in allerlei vormen terug. Het meest afschrikwekkend tijdens de kolonisatie vanaf de 16e eeuw.

Twee rivaliserende componenten van het Christendom spelen een alles overheersende rol, de protestantse met haar beklemtoning van de predestinatie en dus het individu, en de Roomse, met haar universele aanspraak en haar idee over de stad en het land, Urbi et Orbi. Een derde voert, geopolitiek gezien, een kwijnend bestaan, de Byzantijnse.

Ruw geschetst zijn de eerstgenoemden de peilers van wat de Westerse beschaving is gaan heten. Ze als hoogstaand of superieur beschouwen t.o.v. andere is een waardeoordeel. Dan zul je over een instrumentarium moeten beschikken dat in staat is de culturele, economische, ecologische en sociale standaards te meten. Overwegend zijn die immaterieel van aard, dus niet meetbaar, hooguit vergelijkbaar en dan nog. Tegen deze achtergrond getuigt het op zijn minst van overmoed zulks toch te doen, zoals het inmiddels weer gangbare praktijk is geworden dankzij het werk van Lewis en Huntington en hun “Clash of Civilizations”. 

Feitelijk zijn we hiermee terug bij af. We blijken nog steeds te staan in de traditie van racisme e.d. waarvoor ook de wetenschap hand- en spandiensten heeft geleverd, m.n. de (culturele) antropologie. Het resultaat is inmiddels meer dan bekend. Het “Rode Gevaar” heeft het veld geruimd, nu hebben we van doen met extremisme geïnspireerd door de Islam. Vreemd als je bedenkt dat we als koloniale macht tot 1948 het grootste moslimland ter wereld waren. Die Javanen waren (en zijn) overwegend moslims.


Nog wat. In die in Indië heersende cultuur liggen de wortels van de geblondeerde Wilders. En dat is op zijn minst bijzonder. De wortels van de profeet tegen wat hijzelf omschrijft als “islamofascisme”. Opmerkelijk, hij predikt een “waarheid” tegen een gemeenschap, terwijl het positieve tegenbeeld volkomen ontbreekt. Het zijn slechts loze begrippen die hij hiervoor aanhaalt, ze worden niet nader gepreciseerd: “joods-christelijke waarden” en “vrijheid”. Ter onderbouwing van zijn boodschap verwijst hij voortdurend naar de Koran als bron van alle kwaad.

De site “MoslimsDebate”, waarbij Tariq Ramadan betrokken is, nodigde Wilders afgelopen jaar uit zijn mening kenbaar te maken over de Moslims en de Koran:


“Muslims Debate asked Mr. Geert Wilders why he became anti-Islam and what is his message to the Muslims?”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: