Jezus in schaapskleren

Jan en Hubert Van Eyck
The lower interior panels of the altarpiece have been restored



jur kuipers

 

Het centrale paneel van het Gentse drieluik, altaarstuk, is wereldberoemd, dit vanwege “Het Lam Gods”, “Agnus Dei”, en het bloed dat uit dat hoefdier een beker in loopt…

“Het Lam Gods” staat natuurlijk symbool voor Jezus Christus.
Een fantastisch werk dat gelukkig de tand des tijds heeft doorstaan, hoewel niet geheel ongeschonden.
In de loop der eeuwen werd het af en toe onder handen genomen.
Delen werden overgeschilderd…
 

 
Nu lees ik dat onlangs na de laatste restauratie het “lam” een compleet ander “gezicht” heeft gekregen.
Het hoofd van het dier bleek al vrij snel , reeds ca. 1550, overgeschilderd te zijn.
De gebroeders van Eyck bleken het lam in 1432 een (te) “menselijk gezicht” te hebben gegeven, iets wat waarschijnlijk niet op prijs werd gesteld.
…Dus werd zo “Het Lam Gods” een écht jong schaap.
 
Nu na honderden jaren straalt, na restauratie/verwijderen van overschildering,  “Het Lam Gods” zoals door de gebroeders van Eyck bedoeld was, – met – wat lijkt – op het gezicht van Jezus die de beschouwer recht in het gezicht aanstaart.
…En wat blijkt…?
Velen zijn geschokt en wensen de “overgeschilderde lamskop” weer terug…
 

 
Tja…
Wat vind ik er zelf van…
Was het nu zo dat de broertjes geen goede schapenkop konden schilderen, – of hadden ze het expres laten lijken op een mens? – namelijk Jezus?
Dit laatste lijkt het geval, – de mannen waren immers “professionals”.
Als het gaat om het lam als symbool, dan zou ik het persoonlijk als een echt lam geschilderd hebben en het GEEN menselijk gezicht hebben gegeven…
…Nu lijkt het lam “anatomisch vreemd”, – antropomorfisme te ver doorgevoerd.
Zo heeft Jezus het gedaante van een schaap en verliest het m.i. z’n symbolische kracht.
Jezus in schaapskleren…
Maar ja…
Het zij zo.
Ben er voor dat we van nu af aan maar moeten wennen aan hetgeen de gebroeders van Eyck ons wilden tonen.
Dit hoewel ik persoonlijk de overgeschilderde versie, zoals velen met mij, meer kon waarderen.
 


The painstaking restoration will continue on the upper panels of the altarpiece in 2021

 


Uitgelicht: Van Eyck – © KIK-IRPA (Brussel)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.