Wetenschapsfraude

· journalistiek, justitie, wetenschap
Authors

Een bericht van Jur Kuipers

Wetenschapsfraude van internist Poldermans kostte in Europa in 5 jaar zo’n 800.000 mensen (?!?) het leven.

Citaat: “alleen de ergste vormen van genocide komen daarbij in de buurt”.
 
Tjonge!
 
Ik had in november 2011 – ruim twee jaar geleden – al gelezen over de wanpraktijken van Poldermans (hij liep toen tegen de lamp), maar dat gepubliceerd werk van hem zulke grote gevolgen zou hebben…
Eén van de artikelen over Poldermans in 2011:

 

 

Waarom nu pas terugtrekken van een onderzoek van Poldermans? Dit riekt naar grove nalatigheid. Het komt op mij zo over dat het controlerend mechanisme wat hoort bij “de wetenschappelijke methode” andermaal behoorlijk heeft gefaald.Mooi dat wetenschap “zelfzuiverend” is (het daaruit voortvloeiende voortschrijdend inzicht is de kracht ervan),  – betrachten van zorgvuldigheid hoort daarbij.Wetenschappers zijn ook mensen en zoals mensen nu eenmaal zijn zijn wetenschappers ook gevoelig voor onoorbare zaken. Al staat een wetenschapper nog zo hoog aangeschreven – collegiale toetsing (“peer review”) blijft ten alle tijde noodzakelijk.
Zorgvuldiger na-onderzoek van collega-onderzoekers had in het geval van Poldermans, die volgens zeggen vaak in z’n eentje opereerde, waarschijnlijk heel veel leed kunnen voorkomen. Wat er is gebeurd is niet alleen Poldermans en het Erasmus Medisch Centrum (zwaar) aan te rekenen, – het was verdomme november 2011 toen zaken aan het licht kwamen! Er had aan de noodrem getrokken moeten worden! Bij dat “European Heart Journal” zal op z’n minst schoon schip gemaakt moeten worden lijkt mij.

Gr.,
 
Jur.
 

Alarmerend artikel wetenschapsfraude van website gehaald

Door: Merijn Rengers, Ellen de Visser − 22/01/14, 15:33

© anp. Voorbereidingen op een hartoperatie op archiefbeeld.

Een alarmerend artikel over de fatale gevolgen van de wetenschappelijke fraude van de Nederlandse internist Don Poldermans is vrijdag in allerijl van de website van het European Heart Journal verwijderd. Twee vooraanstaande Britse cardiologen concludeerden in het ingetrokken artikel dat die fraude de afgelopen 5 jaar in heel Europa aan 800 duizend hartpatiënten het leven heeft gekost. Volgens het medische vakblad moeten die cijfers bij nader inzien alsnog worden gecontroleerd door vakgenoten.

  • © European Heart Journal.
    De cover van het laatste nummer van het European Heart Journal.

Hoogleraar Darrel Francis en collega-cardioloog Graham Cole, verbonden aan het prestigieuze Imperial College of London, schrijven in het stuk dat het aantal doden zó hoog is dat alleen de ergste vormen van genocide daarbij in de buurt komen. De sterfgevallen zijn volgens hen het gevolg van toepassing van een foutieve Europese richtlijn over het gebruik van bètablokkers bij operaties. Die medicijnen vertragen de hartslag en het idee was dat ze de kans op fatale complicaties verlagen omdat het hart meer stress aankan.

Het bewijs kwam uit onderzoek van Poldermans. Zijn bevindingen waren zo positief dat eerdere studies over de gevaren van bètablokkers ondersneeuwden en de medicijnen sinds 2009 in ziekenhuizen in heel Europa standaard worden voorgeschreven.

Patiënten onnodig overleden
Twee jaar geleden bleek dat Poldermans had gefraudeerd met zijn onderzoek. De Britse cardiologen becijferden onlangs in hetzelfde vakblad dat zonder de Poldermans-cijfers de sterfte onder hartpatiënten die bètablokkers slikken opeens veel hoger ligt. Alleen al in Groot-Brittannië zouden door toepassing van de richtlijn 10 duizend patiënten onnodig zijn overleden. De Europese sterftecijfers die zij nu publiceren, zijn een extrapolatie van hun eerdere berekeningen.

De Volkskrant schreef vorige week dat de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie de Europese vakorganisatie meteen na het uitkomen van de fraude heeft gewaarschuwd. Maar de Europese richtlijn is twee jaar later nog altijd niet aangepast. De Britten stellen dat daardoor 400 duizend vermijdbare doden zijn gevallen. Zij stierven nadat de fraude bekend was geworden.

Volgens hoofdredacteur Thomas Lüscher van het European Heart Journal is het intrekken van het artikel beslist geen censuur. In een reactie op de website van Retraction Watch wijst hij erop dat er inmiddels nieuwe onderzoeken zijn verschenen naar het gebruik van bètablokkers rond operaties. Die moeten worden meegewogen. Lüscher zegt dat het artikel per ongeluk is gepubliceerd en dat er nu door collega’s naar wordt gekeken.

Cardiologen Francis en Cole reageren cynisch. ‘We hebben alleen maar de bestaande cijfers vermenigvuldigd en wisten niet dat we daarmee opeens nieuw wetenschappelijk bewijs aanleverden.’ Hun artikel is inmiddels nergens meer terug te vinden. Alleen een journalist van het Amerikaanse zakenblad Forbes was er tijdig bij om het te lezen en eruit te citeren.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: