Wilders is een grapjas

Rainer Werner Fassbinder: Martha (1974)




Ooit zei de man, ik ben tegen geweld, maar als het zover zou komen zal het een reinigende werking hebben. Ik citeer uit m’n geheugen, het betrof de gebeurtenissen in Gouda, die een pure hetze achteraf bleek te zijn gevoerd door De Telegraaf. “Kom in verzet” betekent dus niet het oproepen tot geweld, maar als het zover komt zal Wilders het niet betreuren. Dat staat vast. Je kunt erover speculeren of hij zijn woorden zodanig kiest om te voorkomen dat hij vervolgd wordt vanwege aanzetten tot geweld. Zover mij bekend heeft hij nooit zijn afschuw uitgesproken over geweld waarmee Nederlanders werden geconfronteerd die hij niet tot “ons volk” rekent. Ook weet hij dat geweld potentieel steeds aanwezig is en ongetwijfeld ook hoe het te doen ontbranden.
 



35e13-schermafdruk2b2016-03-122b05-33-02-2
 


Een RT van Wilders, bewonderaar van Trump. Laten we eens kijken wat hij te melden heeft, hoe hij dat doet en hoe hij gebruik maakt van boodschappen door derden. “Geert Wilders vanaf januari 2016” of zonder datalinks: Bijlage: eerste tweets van Wilders in 2016. Het spul eindigt met deze:
 




 


Oppervlakkig beschouwd is dat PVV spektakel een grote schertsvertoning en Wilders een grapjas. Het past precies bij de geestesgesteldheid van een volk dat je in dit land in grote getale aantreft. O schande, ten dele het gevolg van een revolte die zo niet bedoeld was, een revolte om meer democratisering, om meer rechtvaardigheid en samenwerking. Mei’68. Al in het begin van de zeventiger jaren kon je zien dat het verkeerd moest aflopen. Studenten die te beroerd waren zich ergens in te verdiepen waren eerder regel dan uitzondering. De gewone arbeider verdween van het toneel, net als de boer. Voor het zware en vuile werk kwamen geronselde arbeiders uit vooral Spanje en Marokko, die nauwelijks hun rechten kenden. We leefden er goed van en in een generatie groeide op in nooit eerder beleefde welvaart. 

Het lijkt mij dat we terug naar af moeten. Niet alleen in dit land, maar overal in het materieel rijke westen anders overleven het komende generaties niet. Degenen die daar niet voor open staan en denken dat we eeuwig door kunnen blijven gaan op dezelfde als tot dusver klampen zich vast aan vertier, het autootje en de vakantie of het de eerste levensbehoeften zijn. In de politiek vertaalt als vrijheid. De vrijheid om te kunnen doen en laten wat je belieft ten koste van wie of wat ook. Daar staat Wilders voor. Stampij maken om n’importe wat om maar vooral te laten zien dat het wel kan wat het volk belieft, als maar naar hem geluisterd wordt en de gevaren bezworen worden die hij zelf oproept. Kan het idioter? 

Het volk, zijn volk, vindt het allemaal prachtig, en gaat uit zijn bol. Het theater lach of ik schiet kent zo dagelijks weer steeds een nieuwe aflevering als was het een soap op TV. Zo blijft dit volk aan zijn lijntje hangen en komt het niet op afwijkende gedachten. Sex and crime is de crème de la crème en brengt het in opperste vervoering. Een revolutie is nodig, roept Wilders uit, een vreedzame zegt hij er veiligheidshalve bij: “Kom in verzet”. Wisten ze maar waar tegen? Toch niet tegen mensen die geen kwaad in de zin hebben, die op de vlucht zijn voor oorlog of hun rechtmatig deel komen opeisen aan die materiële welvaart?


Een ding staat nu al vast, hoe zijn spektakel ook afloopt, we vergeven die kerel niet voor wat hij heeft aangericht, maar we zijn hem wel dank verschuldigd dat hij dagelijks laat zien dat fascistische sentimenten springlevend zijn. 

 



Uitgelicht: Rainer Werner Fassbinder – bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.