Criminele vrijheid

· cinema, cultuur, ideologie, media, propaganda, video
Auteurs

Voor wie het nog niet wist, vanaf 1945 werd alles in het werk gesteld om de hele wereld te laten delen in de Amerikaanse vrijheid, de vrijheid tot onbeperkte consumptie op elk mogelijk terrein. Daartoe diende deze vrijheid verdedigd te worden met alle denkbare middelen. Allereerst werd Korea praktisch naar de oertijd gebombardeerd en vergiftigd met napalm, waarbij die later over Vietnam in het niet viel. Er werd serieus overwogen atoomwapens in te zetten, enkele jaren slechts na die op Japanse steden. Wie weet dat nog? Oude mensen uit de voormalige DDR misschien, die het land, als enigen, hielpen opbouwen. Dat was jaren vijftig toen mogelijk nog andere politieke wegen ingeslagen konden worden. Echter, er mocht slechts een vrijheid bestaan, de Amerikaanse. De geesten werden er rijp voor gemaakt. McCarthy had al gezorgd voor de nodige zuivering van on-amerikaanse elementen. Bertolt Brecht was een van hen. Hij koos voor de DDR.
 


 

Nadenken over een mogelijk andere wereld moest voorkomen worden. Er was slechts een goede, Gods Own Country. Deze was vooruitstrevend op elk gebied. Wetenschappelijk, cultureel en militair. Dat fabeltje kon wonderwel aan de man worden gebracht, waarbij Hollywood een doorslaggevende functie vervulde. De massa was gewonnen, maar de elite? Die kon wel eens in socialistisch of ander vaarwater terecht komen en dat moest voorkomen worden.  
 
Een van de grootste naoorlogse operaties van de CIA werd hiertoe in leven geroepen, het Congres voor Culturele Vrijheid met zetel in Parijs. Net als bij de geworven nazi-wetenschappers, denk aan Werner von Braun, was men ook hier niet vies van mensen die niet vrij waren van bruine smetten. Muziek, literatuur, beeldende kunst:
 

 
Modern art was CIA ‘weapon’

 

In een documentaire van een tiental jaren geleden passeren ze de revue. Voor de Amerikaanse vrijheid dient alles te schuiven, laten we vooral die les trekken, ze is actueler dan ooit. Elke vorm van criminaliteit en barbarij wordt gerechtvaardigd met een beroep op vrijheid, een vrijheid waarbij alles en iedereen tot koopwaar wordt, ook artistieke en intellectuele onafhankelijkheid. 
 

 

 

 
Informatief is ook:
 
Jeff Steinberg: Congress For Cultural Freedom 

During the reign of Dick Cheney and his monkey Bush, LaRouchePAC produced a series of pamphlets detailing what interests in the financial system were behind the shaping of popular culture through organizations such as the Congress For Cultural Freedom in collaboration with Frankfurt School agents such as Theodore Adorno or Oligarchs like Bertrand Russell as an attack on the legacy of Franklin Roosevelt and the traditional American belief in progress. If you think your neighbors and friends are retards because they mindlessly repeat what ever they pickup in the media that day and reject doing what LaRouche says needs to be done in order to get through this crisis and start building a future, watch this.

 

Hier nog een boekbespreking uit 1999: The CIA and the Cultural Cold War Revisited.

 

update: 22 december 2015
 

 

 

2 reacties

Comments RSS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: