Straatcultuur, de PvdA, de blonde God en… Maastricht!

· ideologie, internet, Maastricht, stedenbouw
Authors
NRC Handelsblad, een krant voor het intellectuele deel der natie, voor mensen zonder vooroordelen, bereid tot een gesprek over wat dan ook, voor mensen die door reactionaire lieden als “Linkse Kerk” worden afgeschilderd? Of toch meer de krant van een zelfbenoemde elite, van mensen die zich graag onder deze paraplu verschuilen?
In ieder geval sta je versteld van de regelrechte domheid en zeer zeker de botheid waarmee de lezers van deze krant elkaar om de oren slaan. Een prima barometer is hun forum gebleken, eerst de “discussie van de dag” en nu “experten discussie” geheten. Die experten zijn helaas vaak ver te zoeken. Het verschil in kwaliteit van de gedrukte krant en dat forum is vaak schrijnend. Velen ondernemen zelfs geen poging tot een discussie, schijnen nog nooit van dat woord gehoord te hebben.
Als je onbevooroordeeld dat forum binnenstapt wordt je door gestaald kader, van links en rechts, meteen tot de orde geroepen. Zo verging het mij, in al mijn argeloosheid. De aanleiding vormde o.a. een tweetal discussies over een net verschenen rapport. In licht bewerkte versie geef ik een aantal stukjes hieronder nog eens weer. Ze blijken nog steeds actueel.

 
Oranje, blanje, bleu…

Inderdaad, de Hollander heeft alle zeeën bevaren èn geroofd, Piet Hein zijn naam is klein…

Inderdaad, de uit Antwerpen gevluchte Joodse kooplieden werden dankbaar opgenomen in Amsterdam en hebben deze stad groot gemaakt, even zo goed werden ze enkele eeuwen later met het grootste gemak uitgeleverd.

Inderdaad, opnemen van arme mensen uit het buitenland. Hoe verging het de Belgische vluchtelingen tijdends de Eerste Wereldoorlog in Nederland? Wel eens van Sinti gehoord? Verdiept u ook eens in het ontstaan van het kamp Westerbork. En hoe is het de Molukkers vergaan in Nederland na de Indonesische onafhankelijkheid?

Inderdaad, zonder de invloed van de Arabische cultuur en wetenschap was Europa mogelijk blijven steken in de vroege Middeleeuwen. Wel eens iets gezien van de Moorse bouwkunst in Spanje? Of van het kompas gehoord? Wellicht dachten de brave Christenmensen dan nog steeds dat de aarde plat was…

Inderdaad, arbeidzame bevolking. Vanaf de zestiger worden mensen geronseld uit de arme landen rond het Middellandse Zeegebied om bij ons het vuile werk op te knappen. Vormden de Joden economisch en cultureel een elite, deze “gastarbeiders” werden met de nek aangekeken, weggestopt in voormalige kloosters en smerige en overbevolkte pensions. Hereniging met vrouw en kinderen werd tegengegaan.

Inderdaad, intolerante ideologie. De eerste “lading” gastarbeiders voor de DAF bleken ontwikkelde Marokkanen te zijn, die het regiem beu waren. En die mondig bleken, ook hier, en dat was nou net niet de bedoeling. Vervolgens werden analfabete Berbers gestuurd…

Inderdaad, en dat ligt ons Nederlanders het meest aan het hart, de kosten. We zijn er wereldberoemd of beter berucht om, de Dutch Party. Welke kosten zijn eigenlijk verbonden aan het straat-terrorisme bij uitstek, het automobilisme? Ik kan U verzekeren dat deze niet alleen exorbitant hoog zijn, maar feitelijk niet te becijferen. Denk ook aan Irak, maar eveneens aan WO I en II, en wat het ons blijkbaar waard is om aan brandstof te komen.

Inderdaad, de politiek. Als u wel eens iets vernomen heeft over de achtergronden van de z.g. stadsvernieuwing en het woonwagen- en woonboten-beleid, dan zou u weten dat maatregelen op deze terreinen voor alles te maken hadden en hebben met het beheersen en desnoods vernietigen van sociale structuren en verhoging van rendement. Een voor m.n. de PvdA typerend gebruik van macht.

Inderdaad, tolerant. Zeggen u begrippen als “zuilen” en “segregatie” iets? Waarop is ons onderwijssysteem gebaseerd en wat zijn er de gevolgen van? “Fragen über Fragen” zeggen de Duitsers dan. Dat lijkt me echter veel zinniger dan een arrogante, betweterige, en jawel, xenofobe instelling. U hebt, TH, kennelijk de alwetendheid in pacht en denkt op grond van onwrikbare feiten anderen, de les lezen. Daar past maar een woord bij: intolerant.

Terug naar de vraagstelling omtrent “Marokkaanse straatcultuur”. Terecht kun je dan stellen waar bemoeien we ons mee! Als je je beperkt tot “straatcultuur” dan doemt onvermijdelijk de vraagstelling op wat verstaan we onder “straat” en wat onder “cultuur”. Beiden bestrijken, in het eerst genoemde zelfs letterlijk, “ein weites Feld”. Het begrip straat is onlosmakelijk verbonden met de openbare ruimte, het verkeren hierin (op straat) en haar relatie met de omgeving, bebouwd of onbebouwd. Het is de infrastructuur bij uitstek voor de gevestigde orde, militair en politioneel, en voor transport met het dominante vervoersmiddel, nu dus de auto. Een straatcultuur zal zich slechts in dit spanningsveld tussen “verkeren” en “transport” kunnen ontwikkelen. En dan ook maar alleen als sprake is van ongeorganiseerd. Simpel gezegd: een balletje trappen op straat versus voetballen op een trapveldje.
Zullen we ons in het vervolg van deze discussie maar beperken tot de Nederlandse straatcultuur. Hopelijk wordt dan pas goed duidelijk hoe walgelijk het beleid van onze overheid en van de PvdA in het bijzonder is.
 
De bronnen…

Een bloemlezing uit het werk van een “Ewig Gestrige” Ton Hollander:

– Rond 1960 (toen waren er nog geen Marokkanen in ons mooie Nederland) behoorde ons land tot de landen met de laagste criminaliteit. Inmiddels behoort ons land tot de landen met de hoogste criminaliteit.

– In Nederlandse criminelen zullen zich snel bezondigen om weerloze oude vrouwtjes beroven. Dat kunnen zelfs zware criminelen niet over hun hard krijgen. Hoe komt het dat Marokkanen daar echter geen problemen mee hebben. Waarom nemen ze dit stukje beschaving niet van ons over?

– De criminaliteit wordt in ons land onevenredig vaak veroorzaakt door allochtonen (75% van onze gevangenen zijn allochtoon) waarbij vooral Marokkanen de verkeerde lijstjes aanvoeren (overlast,criminaliteit,werkloosheid,schooluitval, uitkeringsafhankelijkheid)

– Ik ben het met U eens. “Waar je mee omgaat word je mee besmet.” We moeten Marokkaanse criminelen en overlastveroorzakers daarom snel kwijt zien te raken voordat de Nederlandse jeugd de afschuwelijke voorbeelden over gaat nemen. Veel Nederlandse jongeren doen goed hun best en werken hard net zoals hun ouders doen. We moeten er toch niet aan denken dat ze straks ook de criminaliteit in gaan of van een uitkering gaan leven net zoals de meerderheid van de Marokkanen in ons land nu doen.

– Natuurlijk gaat U niet in op de feiten die ik vermeld heb want dan verliest U het. Uw reactie bestaat uit het uitschelden en het ventileren van ongefundeerde beschuldigingen. Helaas voor U trappen de meeste Nederlanders daar niet meer in. De meeste Nederlanders weten inmiddels dat de meerderheid van de Marokkanen, op kosten van de premie- en belastingbetalers) van een uitkering leven en dat de criminaliteit onder de Marokkanen onaanvaardbare proporties heeft aangenomen.

– Uit een representatief onderzoek van het Historisch Nieuwsblad en De Volkskrant blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat het ʻtoelaten van grote groepen immigranten de grootste vergissing uit de Nederlandse geschiedenisʼ is.

– Je kan een volk voor de gek houden, je kan sommige mensen heel hun leven voor de gek houden maar het lukt je niet om een heel volk heel hun leven voor de gek houden.

– U deinst er zelfs niet voor terug om de situatie van de Marokkanen hier te vergelijken met de slachtoffers van het Nazi-regime. Dit toont alleen maar aan dat U een gewetenloze intrigante bent. U probeert hiermee op een zeer laaghartige manier misbruik te maken van de gevoeligheden bij de Nederlandse bevolking. Gelukkig doorzien steeds meer Nederlanders dit soort stuitende vergelijkingen.

Tot zover TH.

Het is een goed wetenschappelijk gebruik om bij citeren de bron te vermelden. “Je kan een heel volk…” stamt uit dezelfde bron als “Je hebt leugens en statistieken”… Dat zou U aan het denken moeten zetten. De teneur van Uw stukjes verschilt inhoudelijk helaas nog niet eens zoveel van het PvdA-geschrift. Dat is nog het meest verontrustende.
Blijkbaar wenst U niet te reageren op mijn bemerkingen omtrent Uw historische kennis en neem aan dat deze te kort schiet. Welaan hoe reageert de gegoede burgerij en de heersende macht als zaken uit de hand dreigen te lopen, hun rustig leventje verstoord wordt of hun gezondheid bedreigt? Met maatregelen, wetten, geweld. Zo kwamen we in het verleden aan de riolering (de grootste verworvenheid op het gebied van de gezondheidszorg ooit) als reactie op de uitbraken van cholera. Zo ook de Woningwet. De gevolgen van deze wet, en vergelijkbare in buitenland (in Frankrijk de HLM), zijn desastreus. Afhankelijk van sociale status en vooral inkomen wordt de bevolking ingedeeld en gesegregeerd. Aantrekkelijke natuurgebieden worden geprivatiseerd, in Maastricht zijn dat St. Pieter en het schitterende Jekerdal, voor de welgestelden. De rest van de bevolking wordt opgeborgen of laat zich opbergen in “premie-woningen” en “woningwetwoningen” tot “woonscholen” en “overgangswoningen” toe. De vormgeving van deze z.g. sociale woningbouw en de daarbij
 

 
behorende stedenbouw geschiedt doorgaans door min of meer sociaal bevlogen architecten rond de paternalistisch en corporatief handelende SDAP, later de PvdA.
In dit zo “mooi” gevormde Nederland kwamen de “gastarbeiders” terecht. Onze kapitalistische economie had behoefte aan goedkope arbeidskrachten, en die konden geleverd worden. De troosteloosheid waarin deze mensen moesten leven was schrikbarend, dat kan ik U uit eigen ervaring garanderen. Daar ligt ook de bron van een nieuw subproletariaat in Nederland, waarvan we nu de vruchten plukken.
Vraag: “Onderhoudt U contacten met mensen afkomstig uit de generatie “gastarbeiders” of heeft U buren uit deze groep?” Waarschijnlijk niet. Dat dit niet gebeurd heeft te maken met de politieke truc onder de noemer stadsvernieuwing, met het nadrukkelijke etiket van de PvdA, in de 70e en 80e jaren. De oude buurten in stand houden gekoppeld aan een bepaald toewijzingsbeleid. Ziehier het ontstaan van een specifieke “straatcultuur”.

De werkelijke criminaliteit schuilt in de privatisering. Gemeenschappelijk en overheidsbezit gaat over in particuliere handen. Marktwerking is het devies, massale fraude, zie de bouwfraude en praktijken in de transacties in de vastgoedwereld, het gevolg. En dat schept wederom een stedelijke herstructurering met ingrijpende gevolgen.
Onze poldermaffia daar hoor ik U niet over, maar het moet U toch ook bekend zijn dat vooral mensen die niets te verliezen hebben en waarvoor geen perspectief is een gemakkelijke prooi zijn voor criminelen en hun activiteiten, denk aan de drugshandel. Een maffia die zich bezighoudt met tasjesroof. Waar denkt U aan? Onder dat motto zijn we al jaren geleden begonnen onze steden en samenleving te verzieken met cameraʼs.

Een appel aan het “gesundenes Volksempfinden” mag natuurlijk niet ontbreken. De Nederlanders trappen er niet meer in. Waarin? Zijn ze werkelijk geïnformeerd? Interesseert het hun, zolang zij nergens last van hebben? Daartoe wordt wederom een klimaat geschapen waarbij de (klein-)burgerij het gevoel krijgt dat het niet deugt. Prima stemvee voor de volgende verkiezingen.
Als dat niet helpt ongefundeerde of uit hun context gehaalde feiten oplepelen. Met cijfers en statistieken kun je liegen en bedriegen. Als dat niet helpt en niet in die fuik wordt getrapt wordt het ordinair schofferen. Waar kennen we dat van? U verkeert helaas in goed gezelschap: Bush, Sarkozy (pauvʼcon, Kärchner), Berlusconi en, naar te vrezen valt, Obama.
Nogmaals, laten we het hebben over de straat en straatcultuur. Dat brengt ons verder en niet de praatjes met een racistische ondertoon!
 
De blik van buiten…

Het is hoog tijd om eens met de blik van een etnoloog naar onze samenleving te kijken en vooral hoe wij “leven” en ons laten leven. We delegeren in wezen al onze rechten aan een staat, die ons in opperste welwillendheid ons “grondrechten” toestaat. In principe is alles verboden behalve wat uitdrukkelijk wordt toegestaan. Elke vierkante cm wordt bestemd, grasspriet, stoeptegel of bebouwing. Ook de bebouwing waarin de mensen moeten leven wordt tot in het detail vastgelegd. Wel zo makkelijk. Zo weet zelfs de grootste sufferd de aansluiting te vinden voor het TV-toestel waarmee hij of zij aangesloten wordt op de wereld van het consumentisme.

De openbare ruimte is hoofdzakelijk opgebouwd uit drie elementen: een brede egale strook voor min of meer automatisch rijdende voertuigen, stroken om deze te “parkeren”, met liefst zo weinig mogelijk groen er om heen (kan kennelijk kwaad voor deze voertuigen: vallende bladeren en vruchten, vogelpoep) en smalle stroken met betontegels, bestemd om van het voertuig in zijn of haar onderkomen te geraken.
Planten de mensen die hier leven zich nog voort? Van kinderen, maar ook van ouderen, straatzwervers, kooplieden, muzikanten en vooral vrolijke jonge mensen geen spoor. O jawel, ʼs-avonds doemen op bepaalde plekken jongeren op. Dat moet dan toch tegen de hier heersende moraal zijn? Dan zie je plotsklaps enkele volwassenen lopen, ze kunnen dus klaarblijkelijk nog lopen, met een hond aan een touwtje. Kennelijk houden ze dus wel van dieren. Twee straten verder deponeert de hond zijn drol ergens tegen een gevel of in een grasperk en ze maken weer rechtsomkeer.

Een samenleving als deze, geregeerd door de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie en/of haar blokpartijen, schreeuwt om controle-middelen. Nadere informatie leert dat iedere volwassene een partijkaart bij zich moet dragen, zo kan gezindheid en afkomst makkelijker gecontroleerd worden; een veelheid aan technische middelen wordt al ingezet om de publieke ruimte te bewaken tegen mogelijke subversieve elementen die de burger in zijn rust zouden kunnen storen. Overwogen wordt bij pasgeboren babyʼs een implantaat aan te brengen, zodat hun levenswandel en gezondheidstoestand beter gevolgd kan worden. In een buurland, het Verenigd Koninkrijk, zijn al enkele vorderingen in deze geboekt.
Hebben deze mensen dan geen enkel verzet? Maar zeker. Speciale gebieden zijn optimaal ingericht om, zoals dat heet, te consumeren. En er worden feesten georganiseerd, die met een hels kabaal vaak tot diep in de nacht voortduren.

Wollen wir den totalen Staat? Het heeft er alle schijn van dat genoeg mensen inmiddels zo aangepast zijn, dat een mosquito meer of minder er niet toe doet. Dan liever slaande portieren, warm draaiende diesels in het holst van de nacht en niet te vergeten rijdende discoʼs. Daar wordt mijn muziekgenoegen, de clavecimbelsonates van Rameau voorop, door vergald. Maar dat is de getolereerde straatcultuur, of liever de opgelegde. Als we dat niet wensen, en niet de hele wereld naar de verdommenis willen helpen, moeten wij handelen, en niet de staat. De historie leert dat dat de wereld op zʼn kop is.
 
Slotvraag…

Op dinsdag 30 december 2008 aan Willem Nijmegen:

Of ik een vertroebeld beeld over u heb? Kan zijn, maar ik kan alleen kennis nemen van datgene wat u meedeelt. Het enige wat ik gedaan heb is u erop attenderen dat het begrip asociaal sterk aan mode onderhevig is. U slaat in uw reactie hierop helemaal door als u een socioloog van het zuiverste Roomse water, dr. Litjens, als links bestempeld. U schrijft echt nonsens.
Tja, ik vergis me niet! U was 50 jaar geleden 10 binnen een welgesteld milieu. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Doordrongen van het feit dat God de standen gewild heeft? Enkele jaren later zwoer u af (sic!). Wat, het katholicisme of het milieu of beide? Semantisch klopt het wat u hier beweert van geen kant. En leest u nog eens goed over wat u vervolgens schrijft over kerken, moskeën en volledig bewustzijn. Snapt u het zelf wel?
Wellicht woonde u als kind in een buurt met pakweg 50 inwoners verspreid over een 15tal woningen per ha. Er waren toen nog buurten in Nederland met zoʼn 600 inwoners verdeeld over een kleine 200 “woningen” in een 60tal panden op dezelfde oppervlakte. Veelal onkerkelijk, arm en dus asociaal volgens de toen heersende terminologie. Is dat nu zoveel anders? Ik weet zeker van niet. Alleen het, zoals ik het noem, asociale in bezit nemen van ruimte is disproportioneel toegenomen. Dat heeft dus niets van doen met overbevolking of migratie.
Ook tijdens uw kinderjaren was er migratie. En vergist u zich niet, de immigratie heeft in het naoorlogse Nederland bijna steeds een grotere omvang gehad dan de emigratie. En die godsdienst? Vredelievend? Het Christendom viel er niet onder en de Islam valt er niet onder. Zegt u. Wederom fabeltjes, en niet alleen die van Huntington maar ook van uzelf. U verwijt mij een andere kant op te kijken. Dat laat ik op uw conto. Dat u aan blikvernauwing lijdt is me onderhand wel duidelijk. Dan helpt hoog staan ook niet.
 
Wordt zeker vervolgd…

Discussie: “Moet de straatcultuur van Marokkaanse jongeren teruggedrongen worden?
Foto’s: Maastricht – Quartier Amélie (boven) en de woonschool Raveleijn (onder)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: