Amedeo Modigliani: Recumbent nude (1917)
Vanavond ontving ik een link waarin verwezen werd naar een VPRO programma, Frontex en het veiligheidscomplex. De bewaking van het fort Europa.
Eerst even een instructief kaartje.
In het programma komt aan het woord Huub Dijsselbloem, auteur van “De Migratiemachine”. Hij trekt een vergelijking tussen de huidige toestand (in/binnen Europa) met een panopticum. Panopticum, de uitvinding van Jeremy Bentham, alles zien en controleren zonder zelf gezien te worden. De ‘humane’ gevangenis deed dankzij hem zijn intrede, door zijn ronde vorm op een bastion lijkend, maar niet om in te nemen, maar om niemand eruit te laten ontsnappen.
Bentham werd o.a. geïnspireerd door de filosofie van Rousseau (“Emile”). Mensen die voelen dat zij constant gecontroleerd worden, maar niet kunnen waarnemen waar en wanneer, zullen het wel uit hun hoofd laten kwade dingen te doen.
Hier het programma tegenlicht.
Bent u groen, oranje of rood, bent u verdacht of heeft u niets te verbergen? Hoe illegale immigrantenretoriek zorgt voor het geld om het veiligheidscomplex te perfectioneren.
Het idee van één Big Brother moet plaatsmaken voor een toekomst/realiteit van vele Little Sisters: een netwerk van surveillancetechnologieën die ons allemaal in de gaten houden en die de wereld indelen in mensen die zich wel vrij over deze planeet mogen bewegen en zij die dat niet mogen.
-
DE NUTTIGE KLERKEN BRENGEN ONS AAN DE AFGROND
-
GEEN KEUZE LATEN
-
NIVELLEREN…
-
VOER VOOR DE FASCISTISCHE PSYCHE
-
HET HACKEN VAN DE PLAATJES VAN ALEXANDRA STRIEKER
-
GEZONDHEID VOOR ALLES
-
FEMKE HALSEMA’S BURDEN: DE TIRANNIE VAN MIDDELMAAT
-
JULIAN ASSANGE, OORLOG EN DE AMERIKAANSE GOELAG – 2
-
POLITIEKE GEVANGENEN
-
Op de vlucht en dan?
Uitgelicht: bron